måndag 21 november 2022

Hjälp småfåglarna i vinter!

 

Här i Skåne blev vi lika överraskade som varje år av den första snön. Från att ha haft 14 plusgrader förra veckan fick vi minusgrader och snö i helgen. Det är ju inte bara vi människor som har svårt att anpassa oss till vädret, utan även våra småfåglar och andra djur i vårt närområde kan ha svårt att hitta mat när vädret snabbt ställs om. Därför tipsar jag idag om hur du gör enkla små matstationer till småfåglarna. 
Jag har valt att återbruka udda kaffekoppar med fat, som jag har i mina gömmor. Det händer ju att jag köper på mig söta kaffekoppar då jag hittar på loppis och nu kommer de väl till pass.

Jag har med hjälp av superlim, limmat fast kaffekoppen på fatet. Vill du använda bara koppen går det givetvis bra. 
Du behöver dessutom kokosfett, småfågelfröblandning och snöre.
Smält kokosfettet i en gryta och blanda ner rejält med fröblandning. 
Häll sedan över detta i kopparna. Akta fingrarna, för det blir rejält varmt!



Låt kokosfettblandningen stelna så du kan hålla koppen upp och ner utan att det rinner ut. Knyt fast snören i koppens öra och häng upp i trädgården. 

Glöm inte bort att fortsätta mata fåglarna hela vintern. Du kan även lägga ut gammal frukt till dem, bröd som blivit gammalt eller nötter. Försök ge dem mat på en lugn plats, högt upp, speciellt om du har katter.
Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar