söndag 23 oktober 2022

Fröinsamling

Tidigare år har jag inte samlat så mycket egna fröer, men i år har jag fått upp ögonen för hur mycket pengar jag faktiskt kan spara på ett plocka egna fröer från det jag odlar. Det har främst blivit från blommor, men nästa år kommer jag definitivt även försöka mig på att ta frö efter grönsaker.


Det du ska ha koll på när du tar frön från grönsaker, frukt och blommor är om de F1-hybrider eller sortäkta. F1-hybridere är korsningar av två olika sorter, medans de sortäkta fröerna kommer från en och samma sort. Korsningar görs för att få härdigare plantor, tidigare skörd, kraftigare plantor och bättre smak. Givetvis håller fröföretagen hemligt vilka sorter som har korsats för att tjäna mycket pengar. 

Det som händer när du planterar frö från en F1-hybrid-planta är att det inte kan garanteras vad som kommer upp. Frukten eller grönsaken som kommer efter att du planterar ditt F1-frö blir ofta superfin, men fröna som du sedan plockar kan bli hur som helst, om det ens blir något.

Så att så frö från F1-hybrider är en ren chansning. Vill du vara säker på att få likadana plantor och samma sort och smak som den plantan du tog frö ifrån? Då ska du vara noga med att ta frön från en sortäkta planta eller från en frukt/grönsak som du köper som du vet är sortäkta. Detta skrivs inte ut i affären, men det står på fröpåsarna du köper från fröhandlare.


Plocka fröerna från dina blommor när de vissnat. Låt gärna de fröer och fröställningar sitta kvar under vintern, som du inte plockar, för att småfåglarna ska kunna äta dem. På så vis gynnar du den biologiska mångfalden och du kan få hjälp av fåglarna nästa år som gärna håller till i din trädgård för att äta insekter som annars angripit dina odlingar. Jag förvarar mina fröer i papperspåsar, antingen viker jag egna påsar av tidningspapper, eller så använder jag de bruna avfallspåsarna som vi i vår kommun har till komposten. Även kaffefilter går bra eller om du sparar gamla fruktpåsar i papper från affären. 

Plocka gärna efter några soliga dagar så du är säker på att fröna inte möglar. Plockar du frön eller kärnor från frukt så lägg dem på ett hushållspapper i fönstret ett par dagar för att torka. Sedan kan du förvara dem i påsar i upp till två år, ibland längre. 

Lycka till! 

Cecilia
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar